20 Temmuz 2008 Pazar

TRUCO


Truco, "Truko" (hile, hüner, marifet) bir Güney Amerika oyunudur. Her ülkede kural
açısından değişiklik gösteren bu oyun, dünya oyunlarından Poker'e benzetilebilir. Ben
bir yılımı AFS (American Field Service) adlı değişim programıyla Arjantin'de
geçirdiğimden ötürü, bloğumda sizlere Arjantin Truko'sunu anlatacağım.
Benim Truko'yla tanışmam Arjantin'e gittiğim ilk günlerde oldu. Neredeyse her arkadaş
ortamında oynanan bu oyun çok ısrar etmeme rağmen bir türlü bana öğretilemedi. Bu
oyunu bir Güney Amerikalıdan öğrenebilmek için iyi bir İspanyolca bilgisine sahip
olmak gerekir, çünkü klasik bir kağıt oyunundan çok fazla incelik gerektiren
kurallara ve stillere hâkimdir. İşte bu sebepten öğrenemediğim bu oyunu dönüşüme
5(beş) ay kala bir Amerikalı arkadaşımdan öğrendim ve o günden itibaren elimden
düşüremedim. "Bağımlılık yapıyor" diyenlere inanmayan ben, bu tezin ilk örneği oldum
ve benimle birlikte aynı tecrübeyi orada yaşayan yabancı arkadaşlarım benim üzerimden
birçok espri yaptılar. Hala daha bugün beni ülkelerine davet ederlerken "gel bak
Truko kartları seni bekliyor" diye bana takılırlar.
Truko Arjantin'de her yerde her zaman oynandığı gibi, genele yayılacak olursa her
pazar günleri yapılan Asadolardan* sonra oynanır. (*Asado bir Arjantin usulü et
pişirme biçimidir. Bizim kebabımız gibi diyebiliriz. Tüm aile toplanır ve genelde
erkek olan "Asador"(Asado'yu yapan kişi) büyük Arjantin et parçalarını ızgarada
pişirerek aileye servis eder. Asado'ya genelde kırmızı şarap, içecek olarak eşlik
eder.)

Tüm ailenin erkekleri masaya otururlar ve Truko kartları dağıtılmaya başlar. Truko
yüzünden birçok tartışma, hatta kavga çıktığı da doğrudur. Bu yüzden bazı aileler
kuralları iyi belli ederler ve onun üzerine oyuna başlarlar.

Tek amacım bu oyunun Türkiye'de de oynanması ve Türklerin bu bağımlılıktan mahrum
kalmamaları.

Ve bu yüzden işte Truko ve kuralları!

Her şeyden önce belirtmem gerekir ki Truko oynayabilmek için özel kâğıtlara
ihtiyacınız vardır; bu kâğıtlara erişebilmek için henüz bir yol bulamadım ancak Güney
Amerika dışında İspanya ve İtalya’da bulunabileceğinden eminim. Aynı zamanda “E Bay”
adlı internet sitesinden “naipes” yazıldığı takdirde yabancı ülkelerden de sipariş
edilebilir.

Ben yine sizlere bildiğimiz, Türkiye’de kullanılan iskambil kartlarıyla da oynamayı
göstereceğim…

2 yorum:

aliyavuz dedi ki...

yaninda litrelik quilmes olsa daha iyi olur aslinda ama sen hazirla mateyi, ifadeni almaya geliyorum. :)

Ilgın dedi ki...

Birde birkaç pis türk olsa truco bilen, tadından yenilmez o oyun